Ik ben Pim, geboren in 1970 en fiat 500 liefhebber in hart en nieren!

Tijdens mijn reizen ben ik besmet geraakt met het fiat 500 virus door de eenvoud, het gemak en het leuke ontwerp van deze auto...

Ik rijd sinds 1987 in verschillende fiat's 500, en 126.

In totaal heb ik er tot nog toe 22 gekocht , verkocht , of verloren Ik beperk mij tot de fiat 500's:

De eerste werd tijdens de wederopbouw in brand gestoken....Ik woonde teoen in Engeland en belsoot de gehele carrosserie onder handen te nemen. Alles was eruit, behalve de tank en de benzineslang. Spelende Jeugd besloot eens te kijken wat er gebeurde als je er een lucifer in gooide, Ik leip net weg bij de carrossIk had toen een komplete auto in onderdelen zonder carrosserie, dus werd er een carrosserie bijgezocht en werd nummer 2 een feit.

De tweede werd in beslag genomen door de Politie in 1990 nadat de apk verlopen was en ik een aanhangertje getrokken had die gemaakt was van een andere 500. De politie dacht dat het niet mocht zo en dus namen ze de boel maar in beslag... Ik kreeg de auto terug bijna geheel gedemonteerd, en moest hem ophalen met een oprijwagen.Het kenteken werd ingetrokken...Ik had weer een komplete auto in onderdelen zonder carrossrie....

Mijn Derde 500 bouwde ik in de achtertuin van een benzinestation om tot een met watergekoelde (bis) motor met speciale uitlaat, en met heel veel aanpassingen was hij in 1992 klaar

In 1994 was het slecht gesteld met onze economie en besloot ik mijn geluk in het zuiden te gaan beproeven. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om daar te wonen en te werken. Het werd een jaar door Europa trekken en werken onderweg. Ik reed 48000 km's met mijn zelfgebouwde metgezel vaak als enigste onderkomen... Zie het verhaal in Laurens en in Klassiek en Techniek .

In 1995 ontmoette ik mij vrouw Sandra waarmee ik in 1999 trouwde in Rochester .(engeland tijdens het Dickens festival en in zelfgemaakte authentieke kostuums met 340 ook victoriaans verklede gasten)

In 1996 reed er iemand met 190 km per uur achterop. De carrossrie was volledig vernield, maar ... opnieuw konden alle bewegende delen en de motor met bak gered worden...Opnieuw had ik een komplete auto zonder carrosserie...Ik ging 3 jaar de revalidatie in en de fiat moest herbouwd worden...

Nummer 4 deed zijn intrede in 1997, in exact dezelfde kleur , maar met een ander kenteken.

In 1999 deed zich de mogenlijkheid voor om ten cate Onderdelen over te nemen van Henk Ten Cate.Ik zag de uitdaging wel en na lang onderhandelen waren de financieele zakan ook geregeld.In 2003 werden de lasten van de winkel te hoog en besloot ik in Januari vanuit huis te gaan werken. De onderdelen liggen nu in de opslag bij een boerderij op het erf, en de ganbare dingen heb ik in kleine hoeveelheden thuis liggen.

Op dit moment ben ik Huisvader voor onze zoon en het huishouden, doe van het bedrijf de boekhouding ( inklusief jaarwerk), de inkoop en de verkoop de verzending , de vragenafhandeling ,onderhoud van de internetsite,en de belastingafhandeling (import, btw, en loonbelasting) zelf.Daarnaast klus ik af en toe wat bij om toch nog wat eigen geld binnen te laten komen.

Veel tijd om zelf nog te knutselen blijft er daardoor niet over, en helaas was de herbouwde fiat 500 giardiniera dan ook geheel verroest na 2 jaar ongebruikt buiten staan.Ik heb toen besloten om dan maar opnieuw alle bewegende delen en losse carrosseriedelen op te slaan en hopenlijk later opnieuw te beginnen.....Ik heb nu dus weer een komplete auto in onderdelen ...Zonder carrosserie...

 

Enkele jaren heb ik gereden met mijn Multipla uit 1961 , die ik (tussendoor ) wel heb weten te repareren.Deze is in 1997 verkocht aan een liefhebber die hem nu aan het restaureren is...

 

Intussen heeft de Multipla gefigureerd in Ibbeltje, en is mijn andere fiat 600 gebruikt voor opnames bij Life and Cooking, en de serie Lieve Lust. Ook een Oranje fiat 500 die ik een tijdje in bezit had is daar gebruikt.

In 2006 heb ik een Fiat 238 Camperbus gekocht met echte kampeerwagen uitrusting van het merk Arca.

De camper heeft nog hetnodige stof doen opwaaien..

Er was een hoop mis met de wagen, vooral met de opbouw.

bijgaande mijn verhaal:

 

 

Het eindresultaat!

 

 

 

En zo is het begonnen:

 

 

In 2005 kocht ik van het geld uit een erfenis deze camper , om vakantie betaalbaar en mogelijk te maken tijdens de schoolvakanties.

Bovendien was het voor mij als fiat liefhebber een must om een fiat  camper te bezitten , en liefst een old-timer natuurlijk!

Helaas bleek de carrosserie niet in de staat zoals hij uiterlijk er uit zag bij aankoop, dus moest er heel wat gebeuren om de wagen weer slaap klaar te krijgen….

 

Eerst werd de Apk uitbesteed aan Truckland Amsterdam  die achterstallig onderhoud  voor mij deed. Helaas heeft Truckland erg veel verkeerd gedaan , en werd mij een hoge rekening ( 3800 euro) gepresenteerd voor werkzaamheden die ook nog onjuist uitgevoerd waren!

Ik leverde zelf de onderdelen aan, maar men wist niet hoe deze gemonteerd moesten worden ondanks het aanleveren van de tekeningen.

 De motor was verkeerd afgesteld ( puntafstand te groot, hoek verkeerd,

De uitlaat was volledig verbouwd dm v lassen,en verkeerd afgehangen.

De uitlaat bleek met vulmiddel te zijn afgesmeerd..(!)

De gordel was gevaarlijk gemonteerd en kon bij botsing losschieten.

De ashoezen bleken onjuist gemonteerd

De voorremmen bleken niet met kopervet gesmeerd.en liepen vast tegen de ankerplaat.

De carrosserie bleek goedgekeurd met ernstige roestschade ( later afkeur bij hernieuwde apk)

Er was veel tijd besteed aan het vinden van een aardeprobleem wat bleek later een keramische zekering te zijn met slecht contact.

De voorvering was losgehaald en verkeerd afgemonteerd ( blad ondersteboven!)

De versnellingsbak was ongevraagd nagekeken.

De auto was goedgekeurd met een loszittende  voorstoel.

 En zo kan ik nog wel even door gaan met de lijst….

Momenteel ben ik met onze rechtsbijstand aan het onderzoeken hoe wij dit aan kunnen pakken….Wordt vervolgd…

 

Op een goede dag bleek er in het voorgedeelte lekkage te zijn ontstaan, waardoor de houten planken  wel op een champignonkwekerij leken.

Tijd voor snelle Aktie dus!

Tijdens de restauratie kwam ik nog wat andere zaken tegen die aangepakt moesten worden voor de APK . ook deze dingen zijn nu gerepareerd.

De bedrading was gevaarlijk aangelegd en zwaar verouderd, en werd vervangen, evenals het houtwerk achter.

Ook bleek aan de voorzijde van de cabine roestschade aan de vloer, dorpels, bumpersteun, parafan  onderkant deuren en onder de koplamp  te zitten.  Alles werd met de hand gemaakt en vervangen.

Al met al een klus waar onverwacht door tussentijds ziekenhuisopname  bijna twee jaar in ging zitten….

Onderstaan een korte fotoreportage:

 

 

lekker samen met pappa aan de knutsel

Passen en meten.

houtwerk zowel voor als achter vervangen

binnenzijde alkoof nadat de champignons waren weggehaald…

buitenzijde alkoof met airco

Ashoezen vervangen

Gordel verkeerd gemonteerd

 

gordelinsteek ondeugdelijk gemonteerd

nieuw dakluik wegens lekkage

nieuwe huidplaat voorzijde alkoof

wielkastbinnenwielkast

hoekje dorpel wielkastrand

 

roestschade dorpel en deur

 

binnenzijde dorpel doorgelast

onderzijde dorpel, en achterzijde  

onderzijde deur in de nachtelijke uurtjeszelf stukken gemaaktportier doorlassen

achterdraagbalk   vernieuwen

nieuwe stukken inlassen achterdraagbalkachterdraagbalk  bijna gereed..

 

 

Parafan doorlassen

Bumpersteun repareren

Het resultaat voor spuiten